fbpx

Nu alle rolstoelbus info op slechts 1 pagina!

De meeste bestelauto’s kunnen door speciale aanpassingen worden omgebouwd tot rolstoelbus. De vrijheid van het hebben van eigen vervoer word door velen enorm gewaardeerd. Geen zorgen meer of eindeloos wachten op de taxi, simpelweg meer vrijheid.
Wanneer een bestelauto aangepast is dient deze gekeurd te zijn door het RDW. Let hier altijd op bij het aanschaffen van een aangepast voertuig. Zo kunt gerust het hele land rond toeren.
 Dankzij het diverse aanbod met auto-aanpassingen wordt het voor mensen met een fysieke beperking steeds vaker mogelijk om met de auto vervoerd te worden of zelf te rijden. Op deze pagina lees je meer over de mogelijkheden van de rolstoelbus. Denk hierbij aan diverse aanpassingen, verschillende soorten bussen, de mogelijke vergoedingen en de kosten.

 

Occasions rolstoelbus rolstoelauto buitengewoon mobiel bierman welzorg bever

Wat is een rolstoelbus?

Een rolstoelbus is een speciaal aangepaste bus voor rolstoelvervoer. Er bestaan zowel standaard modellen als compleet op maat gemaakt interieur voor rolstoelen. Je kunt kiezen om de rolstoel zitplaats in het middendeel van de bus te plaatsen of op de locatie van de bijrijder. Het is zelfs mogelijk om zelf te rijden. Dit kan op twee manieren wat betreft de zitplaats. Mogelijkheid één is dat de rolstoel achter het stuurwiel word vergrendeld en optie twee is dat de bestuurder overstapt vanaf de rolstoel naar de bestuurdersstoel, hiervoor kunnen diverse hulpmiddelen aangebracht worden in de bus.

De belangrijkste kenmerken van een rolstoelbus zijn een aangepaste vloer, rolstoellift, rolstoel-vastzetsysteem, speciale gordel en eventuele elektrisch bedienbare deuren. Qua automerk zijn er talloze opties voor een rolstoelbus. Denk daarbij aan een Ford Transit, Renault Master, Opel Movano, Fiat Ducato, Volkswagen Transporter of kleinere modellen zoals de Citroën Berlingo, Renault Kangoo en Fiat Doblo. Meestal hebben deze kleinere modellen een bodemverlaging achterin het voertuig.
Rolstoelbus marktplaats

Hoe kan ik een rolstoelbus indelen?

De indeling van een rolstoelbus is flexibel. Dit houdt in dat de rolstoelplek op elke mogelijke plaats in het voertuig kan worden ingebouwd. In de meeste gevallen wordt de rolstoel-zitplaats in het middendeel van de bus ingebouwd. Dit heeft te maken met het belastingvoordeel (Het laag tarief wegenbelasting gehandicapten) waar je eventueel gebruikt van kunt maken. Daarnaast is dit het meest comfortabel voor de persoon in de rolstoel. Die wordt namelijk met een rolstoellift via de achterkant van de bus naar binnen gebracht.

Liever een flexible rolstoel-zitplaats op de locatie van de bijrijder? Ook dat is mogelijk. Dit is vooral handig als de persoon in de rolstoel niet altijd wil of zelf kan rijden. Het is dan de bedoeling dat hij of zij zelfstandig vanaf de rolstoel op de bestuurders-stoel kan komen.

Een bestelauto met ruimte voor meerdere rolstoelen behoort wederom ook tot de mogelijkheden. Dit is wel gelimiteerd in verband met diverse regels vanuit het RDW. Je kan een grote bus aanschaffen, denk aan bijvoorbeeld een L2H2 of L3H3, ook wel familiebus genoemd. Geschikte bussen hiervoor zijn een Ford Transit, Fiat Ducato of Mercedes-Benz Sprinter. Is de persoon in de rolstoel fysiek instaat om vanuit de rolstoel op een autostoel te komen? Dan kan de bestuurders-stoel of bijrijders-stoel draaibaar worden gemaakt. Hierdoor wordt het eenvoudiger om in de bus, vanuit de rolstoel, op een autozetel te komen. Deze systemen worden ook wel zeswegverstelling (sixway) genoemd en zijn geheel elektrisch.

Aangezien nieuwe bestelauto’s relatief duur zijn, wordt er vaak voor een occasion gekozen als rolstoelbus. Veel occasion rolstoelbussen zijn via ons verkrijgbaar. Deze bussen zijn al voorzien van de belangrijkste aanpassingen. Zit iets niet op de juiste locatie, of ontbreekt er een gewenste aanpassingen dan kunnen wij naar wens aanpassen. Je kunt er ook voor kiezen om een niet-aangepaste occasion bus te kopen, om die vervolgens door ons naar wens te laten ombouwen. Vrijwel alles is mogelijk. 

 

Een aantal rolstoelbus aanpassingen op een rij.

De mogelijkheden van een rolstoelbus zijn divers; van een goedkope occasion tot een gloednieuwe rolstoelbus met de modernste snufjes. In het hoofdstuk hierboven ‘indeling van de rolstoelbus’ is kort stilgestaan bij de verschillende indelingsmogelijkheden. In dit hoofdstuk wordt daar dieper op ingegaan. Specifieke informatie over het ombouwen van een bestelauto vind je hier.

Een van de meest belangrijke aanpassingen om van een gewone bestelauto een rolstoelbus te maken is de vloer van de bus. Die moet worden voorzien van vloer die wettelijk is goedgekeurd. Deze vloeren zijn meermaals getest en worden overal ter wereld in rolstoelbussen gebruikt. De meest voorkomende vloeren zijn M1 systeem vloeren, NMI-vloeren en Multiplexvloeren. Airlinevloeren worden ook in vliegtuigen gebruikt, NMI-vloeren worden voor vaste stoelen gebruikt. Multiplexvloeren zijn het meest duurzaam en bij ons het meest betaalbaar.

Doordat het interieur voor een deel wordt gestript bij het ombouwen, is het vaak zaak om nieuwe bekleding en hemelbekleding te plaatsen. Door het vele in- en uitrijden wordt er vaak gebruikt gemaakt van stevige materialen die tegen een stootje kunnen. Daarnaast is het belangrijk dat het op een eenvoudige wijze kan worden schoongemaakt. Als je zelf voorkeuren of wensen hebt, kan dit worden besproken alvorens de ombouw van een autobus naar rolstoelbus.

De goedkoopste maar tegelijkertijd meest ouderwetse manier om een rolstoel in een bus te krijgen is via een inrijplatform. Een inrijplatform wordt ook wel oprijplateau genoemd. Met een beetje hulp van een derde persoon rijdt de rolstoelbestuurders dan via dit plateau de bus in. Een inrijplateau is vrij eenvoudig in en uit te klappen daar deze gasgeveerd zijn. Sommige merken zoals FEAL bieden ook uitneembare oprijplaten aan. Zo kan je deze lichtgewicht platen demonteren en buiten de auto stallen.

De meest gebruikelijke manier om een rolstoel in een rolstoelbus te krijgen is via een rolstoellift. Er zijn verschillende soorten mogelijkheden voor een rolstoellift. Het is zelfs mogelijk om de rolstoel via de zijkant in de auto te laten liften. Hierdoor behoud je laadruimte achterin. Ideaal als je bijvoorbeeld op autovakantie wil, ondanks een fysieke beperking. De meeste rolstoelliften zijn – net als de inrijplatformen – aan de achterzijde van de bus gesitueerd. De hefcapaciteit van de meeste liften is 350 KG. Het word standaard bediend met een bedrade afstandsbediening. Indien een draadloze afstandbediening gewenst is dan kan dat in de meeste gevallen ingebouwd en ingeleerd worden. De meest gebruikte merken zijn Ricon, Hollandia, Braun, Handicare, Autolift en AMF. Een uitbreiding voor een rolstoellift zijn bijvoorbeeld elektrisch bedienbare deuren. Zo hoef je geen enkele moeite te doen om de deuren te openen en de lift in zijn geheel uit te laten klappen. 

Er zijn grofweg twee systemen die worden gebruikt om de rolstoel in de bus vast te zetten. Het eerste systeem is via veiligheidsgordels. Deze speciale veiligheidsgordels zijn ervoor gemaakt om een rolstoel vast te zetten. Er zijn 2-, 3-, 4-, 5-, en 6-puntsgordels beschikbaar. Een nieuw type vastzetsysteem is via een docking station van bijvoorbeeld DAHL. Dit houdt in dat er een elektrische stoelvergrendeling plaatsvindt. Dit is ontzettend veilig, gemakkelijk, snel en flexibel. Zowel de gordel als de docking station houden eenvoudig honderden kilo’s aan gewicht.

Om het vervoer in een rolstoel zo veilig mogelijk te maken, wordt er gebruikt gemaakt van speciale driepuntsgordels. Wanneer de rolstoelbestuurder via een rolstoellift of inrijplatform de bus binnenrijdt, is het eerst zaak om de rolstoel vast te zetten. Vervolgens wordt de bestuurder geholpen door de gordel om te doen. Op die manier kan de autoreis veilig en vertrouwd starten. Ook dit is – net als alle andere autogordels – wettelijk verplicht. Wij verzorgen alle keuringen die nodig zijn om dit op kenteken goedgekeurd te krijgen. Heeft u een speciale gordel nodig? Bel ons dan gerust via 079 – 203 3113.

Meer info over de mogelijkheden?

Wij zijn 5 dagen per week bereikbaar via 079 – 203 3113

3 Mogelijkheden met rolstoelbussen

De mogelijkheden van een rolstoelbus zijn divers; van een goedkope occasion tot een gloednieuwe rolstoelbus met de modernste snufjes. In het hoofdstuk hierboven ‘indeling van de rolstoelbus’ is kort stilgestaan bij de verschillende indelingsmogelijkheden. In dit hoofdstuk wordt daar dieper op ingegaan.

Zelf rijden
Als het fysiek mogelijk is om zelf te rijden, kan de rolstoelbus zo worden aangepast dat je volledig zelfstandig kan autorijden. Vaak lukt dat niet op de traditionele manier. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden, zoals gas geven en remmen met een schuifgas systeem of met een handbediening aan het stuur. Ook bestaan er rolstoelbussen met een joystick als besturing van bijvoorbeeld het merk Spacedrive/Paravan. Met andere woorden: het is in veel gevallen mogelijk om zelf te autorijden met een fysieke beperking. Let op: aangepaste rijlessen voor een rijgeschiktheids bevoegdheid zijn vereist.

Rolstoel voorin
De eenvoudigste wijze van rolstoelvervoer is in het middendeel van de bus, maar dat is niet altijd de meest fijne optie. Het is goed voor te stellen dat je liever de persoon in de rolstoel naast je hebt zitten. Vooral voor langere afstanden of vakanties is dit de meest ideale optie. Via een elektrische rolstoellift i.c.m een aangepaste vloer voor in de bus is het mogelijk om de rolstoel direct vanuit de achterkant naar de bijrijders-plek te rijden. Hier geldt dus ook dat er tal van opties zijn om de rolstoelbus naar wens in te richten. De naam van dit type ombouw word ook wel ‘side-by-side’ of ‘side to side’ genoemd.

Rolstoel achterin (of meerdere rolstoelen)
In de meeste rolstoelwagens zit de rolstoel achterin. Het is per omgebouwde bus mogelijk om meerdere rolstoelplekken te creëren. Het is allereerst belangrijk om te weten of je gebruik kunt maken van het ‘laag tarief wegenbelasting gehandicapten’. Dit hangt mede af van de medische situatie en het aantal personen in uw gezin. Dit is wettelijk zo bepaald door het RDW en de belastingdienst. Alleen toerbussen kunnen tot ongeveer 15 rolstoelplaatsen vervoeren. Naast de rolstoel is er in veel bussen nog voldoende ruimte voor andere zitplekken. Soms tot wel acht, afhankelijk van het formaat van de bus. 

Wat kost een rolstoelbus?

Een occasion rolstoelbus kost al gauw tussen de €10.000 en €40.000. De prijs is voornamelijk afhankelijk van de staat, het bouwjaar, type ombouw, het merk, de omvang van de bus en het aantal gereden kilometers. Een nieuwe rolstoelbus kost tegenwoordig in 2023 wel zeker minimaal €60.000 euro. De kosten van het ombouwen van een autobus tot een rolstoelbus is ontzettend verschillend. Dit hangt af van de wensen en de mogelijkheden die de bus biedt. Ook het type ombouw en de kwaliteit van de inbouw materialen hangen hier van af. Het makkelijkste is dat u ons laat weten wat uw eisen en wensen zijn zodat wij meerdere opties voor u op een rij kunnen zetten.

De meeste tweedehands rolstoelbussen rijden op diesel, benzine komt vrijwel niet meer voor. Vrijstelling voor dieselzones is vrijwel altijd mogelijk wanneer u een gehandicapten parkeerkaart heeft. Dieselmotoren gaan doorgaans langer mee. Daarnaast betaal je voor rolstoelbussen bijna altijd minder wegenbelasting. Het rijden in een rolstoelbus is voor rolstoelverkeer dus iets goedkoper dan voor reguliere buseigenaren, wel zo prettig.

Subsidie voor een rolstoelbus?

Er zijn een aantal financiële tegemoetkomingen waar je mogelijk recht op hebt bij aanschaf van een rolstoelbus. De twee belangrijkste zijn de subsidie van het WMO van de gemeente en voor elektrische rolstoelbussen. Vooral de WMO word zo nu en dan nog gebruikt. Elektrische rolstoelbussen zijn opkomend, alhoewel wij wel verwachten dat dit nog jaren gaat duren voordat met de overstap maakt in onze branche. Vraag hiervoor meer advies bij ons en bij uw eigen gemeente. Wij denken graag met je mee. 

Vergoeding rolstoelbus WMO

In sommige gevallen krijg je een vergoeding vanuit de WMO of WLZ. WMO staat voor Wet maatschappelijke ondersteuning en bestaat sinds 2015. Deze wet houdt onder andere rekening met de zelfredzaamheid van mensen die ondersteuning nodig hebben. De WLZ is Wet langdurige zorg. De naam zegt het al: deze is in het leven geroepen voor mensen die levenslange zorg behoeven. Om erachter te komen of je recht hebt op een vergoeding, kun je naar het WMO-loket van de gemeente. Er wordt dan eerst gekeken of er andere vervoersvoorzieningen zijn. Hier adviseren wij niet meteen mee akkoord te gaan. De beste oplossing is een financiële bijdrage zodat je onafhankelijk ben en zelf op pad kan gaan wanneer het je uitkomt. Wil je de rolstoelbus gebruiken voor werk of opleiding? Doe dan een aanvraag bij het UWV. Kijk voor de meest actuele informatie op de website van de Rijksoverheid of op onze  WMO pagina.

Subsidie voor elektrische rolstoelbus
Vanaf de zomer van 2020 heb je recht op subsidie als je een elektrische rolstoelbus gebruikt. Het maakt hierbij niet uit of het een nieuw of tweedehands voertuig is. Deze subsidie is alleen geschikt voor particulieren en bedraagt voor occasions €2.000 en voor nieuwe voertuigen €4.000. De regeling loopt tot juli 2025. Hierbij geldt op = op. Wees er dus bijtijds bij als je hiervan gebruik wil maken. Je mag één keer gebruik maken van deze subsidie.

Rolstoelbus kopen, huren of leasen?

Net als normale auto’s en bussen heb je keuze om een rolstoel bus te kopen huren of leasen. De voor- en nadelen van elke optie lees je in dit hoofdstuk.

Rolstoelbus kopen
De meest voordelige versie is het kopen van een rolstoelbus of rolstoelauto. Het vergt alleen een forse startinvestering, maar op de lange termijn ben je goedkoper uit. Vooral als je een tweedehands rolstoelbus aanschaft. Houd er rekening mee dat de auto-onderdelen van duurdere merken zoals Mercedes en Volkswagen ook duurder zijn. Daar tegenover staat dat bussen van merken als Mercedes en Volkswagen voornamelijk door taxi bedrijven gebruikt worden.

Rolstoelbus huren
Wanneer je voor een korte periode een rolstoelbus nodig hebt, kun je er een huren. Er zijn verschillende bedrijven waar je een rolstoelbus of rolstoel auto kunt huren. De kosten hiervoor starten vaak bij €150,- per dag, zonder chauffeur. Wil je wel een chauffeur? Dan kun je het best zoeken naar een rolstoeltaxi. In de meeste steden zijn deze te vinden.

Rolstoelbus leasen
Wil je in een moderne en betrouwbare rolstoelbus rijden, maar heb je het geld niet om een nieuwe te kopen? Dan is leasen een geschikte optie. Voor bedragen tussen de €350,- en €700,- per maand lease je al een rolstoel geschikte bus of auto. Houd er wel rekening mee dat je vaak redelijk lang vast zit aan private lease. Daarnaast ben je op de lange termijn vaak veel duurder uit dan wanneer je een occasion koopt.

Op zoek naar een occasion?

Welke bussen zijn geschikt voor een rolstoelbus?

De meeste autobussen zijn geschikt om omgebouwd te worden tot rolstoelbus of rolstoelauto. De volgende merken en modellen worden het vaakst omgebouwd:

  • Ford Transit & Transit Custom
  • Fiat Ducato
  • Renault Master
  • Renault Trafic
  • Citroën Berlingo
  • Peugeot Partner
  • Volkswagen Transporter
  • Fiat Doblo
  • Opel Movano
  • Opel Vivaro
  • Citroën Jumper

Rolstoelbus occasions

Het kiezen van een tweedehands auto of bus is een lastige opgave, laat staan voor een rolstoelbus of rolstoelauto. Als specialist in de vervaardiging van tweedehands rolstoelbussen helpen we je graag bij het maken van de juiste keuze. Hierbij houden we rekening met jouw wensen en budget. Op onze pagina over occasions staat een vragenlijst die je ingevuld op mag sturen naar info@buitengewoonmobiel.nl. Op basis van je antwoorden nemen we samen vervolgstappen om tot de meest passende en betrouwbare vervoersoplossing te komen.

Rolstoelbus op maat?

Naast een ruim aanbod aan occasions is het mogelijk om een rolstoelbus op maat te laten maken. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van een tweedehands bus. Deze wordt geheel naar wens én geheel volgens de wettelijke voorschriften omgebouwd tot rolstoelvoertuig. Ook verzorgen wij alle keuringen die benodigd zijn voor het voertuig. Vrijwel alles gebeurt bij ons in Zoetermeer.  Kijk voor meer informatie op de pagina ‘Aanpassingen’.
Benieuwd naar de mogelijkheden?
Neem direct contact met ons op via 079 – 203 3113 of via de chat rechtsonder in je scherm.

Ontbreekt er op deze pagina nog specifieke informatie over rolstoelbussen?
Laat het ons alstublieft weten, dan voegen wij deze info toe:  Info@buitengewoonmobiel.nl

Kan ik je helpen?

Bereikbaarheid

  • Maandag 10:00 - 17:00
  • Dinsdag 10:00 - 17:00
  • Woensdag 10:00 - 17:00
  • Donderdag 10:00 - 17:00
  • Vrijdag 10:00 - 17:00
  • Zaterdag Op afspraak
  • Zondag Gesloten

Veel gestelde vragen

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.